از بين بردن موهاي زايد با ليزر

دانستني هاي علم و صنعت

از بين بردن موهاي زايد با ليزر

۲ بازديد

 

از بين بردن موهاي زايد با ليزر قدمتي نزديك ۲۰ سال دارد .IPL  از نظر تكنيكي ليزر نيست و از فلاش لامپ‌هاي گزنون استفاده مي‌كند كه نور با طيف كامل از خود ساطع مي‌كند .به روش از بين بردن موهاي زايد با ليزر يا دستگاه IPL اصطلاحاً فتريكوليزر يا فتواپيلاسيون اطلاق مي‌گردد و به صورت كلّي به نام از بين بردن موهاي زايد با ليزر ناميده مي‌شود.تأثير ليزر در جهت از بين بردن موهاي زائد اكنون به صورت كلي در درماتولوژي پذيرفته شده و از بين بردن موهاي زائد با ليزر به صورت وسيع انجام مي‌گردد.

مكانيسم اثر

پايه اساسي در استفاده از ليزر جهت از بين بردن موهاي زايد فتوترموليز انتخابي است. ليزرها مي‌توانند باعث تخريب موضعي از طريق حرارت دادن در ماده هدف تيره(ملامين) در منطقه‌اي كه رشد مو دارد، بشوند اما به بافت اطراف آسيب نرسانند نور توسّط ماده تيره جذب مي‌شود و به همان گونه انرژي ليزر مي‌تواند توسط ماده تيره در پوست جذب گردد.اين ماده هدف تيره يا((كروموفور)) مي‌تواند طبيعي باشد يا به صورت مصنوعي توليد گردد.

ليزرهاي از بين برنده موهاي زايد به صورت اختصاصي ملانين را مورد هدف قرار مي‌دهند:ملانين كروموفور اوليه براي تمام سيستم‌ها رفع موهاي زايدي است كه اكنون در بازار موجود است. ملانين به صورت طبيعي در پوست موجود مي‌باشد. دو نوع ملانين در پوست موجود است:

Eumelanin:   كه به موها درنگ مشكي يا قهوهاي مي‌دهد

Pheomelanin:   كه به موها رنگ بلوند يا قرمز مي‌دهد

به خاطر جذب انتخابي فتونها در نور ليزر،فقط موهاي مشكي يا قهوه‌اي قادر به رفع شدن مي باشد.هم آقايان و هم خانم‌ها اقدام به استفاده از ليزربراي از بين بردن موهاي زايد مي‌نمايند.از بين بردن موهاي زايد به صورت شايع روي لب،چانه،گوش خارجي، شانه ها،پشت،شكم،مناطق تناسلي رانها،صورت،گردن،سينه،دست‌ها وپاها،……….انجام مي‌گردد.

ليزر توسط پيگمان‌هاي تيره جذب مي‌شود و لذا براي موهاي ضخيم تيره بهتر اثر مي‌نمايد.پوست روشن، موي تيره،تركيب ايده ال مي‌باشد ولي ليزرهاي جديد قادرند كه موهاي تيره راحتي در حضور پوست تيره مورد هدف قرار دهند.

ليزر موهاي زائد از سال ۱۹۹۷ توسط FDA  جهت از بين بردن دائمي موهاي زائد تاييد شده است. ليزر موهاي زائد به صورت وسيعي به خاطر سرعت و كارآيي آن عمومي شده است.توصيه مي‌شود براي شروع درمان،با يك منطقه كوچك آغاز شود و ديده شود كه چگونه موها واكنش نشان مي‌دهند قبل از آن كه مناطق وسيعي مورد درمان واقع گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.